پایه

صفر تا صد مراسم خاکسپاری

صفر تا صد مراسم خاکسپاری

همه ما هنگامی که یک عزیز را از دست می‌دهیم علی رغم حال روحی و جسمی ناخوشایندی که داریم دوست داریم مراسم ختم را به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم تا دین خود را به عزیزی که از دست دادیم ادا کنیم. البته در این شرایط قطعاً مدیریت مراسم ترحیم سخت خواهد بود و ممکن است به دلیل فشار و استرس به هنگام برگزاری مراسم مواردی از قلم بیفتند یا به خوبی اجرا نشود. در این زمان دوستان و آشنایان به رسم ادب در مکان گرد هم می‌آیند و برای زنده نگه داشتن یاد آن عزیز و تسلی بخشیدن به خانواده مرحوم مراسمی برگزار می‌کنند. در این هنگام برگزاری یک مراسم سوگواری شایسته و آبرومندانه باعث شاد شدن روح مرحوم و آرامش یافتن دل بازماندگان خواهد بود. به همین دلیل در این مطلب از وب سایت تالار مجلل جام جم قصد داریم شما را با صفر تا صد برگزاری مراسم خاکسپاری آشنا کنیم.

آداب برگزاری تشریفات مراسم خاکسپاری

در فرهنگ‌های مختلف پس از درگذشت یک عزیز مراسم مختلفی برگزار می‌شود. در کشور ما ایران مراسم سوگواری با عناوین مراسم خاکسپاری، سوم، هفتم و چهلم برگزار می‌شود. در این مراسم پذیرایی شایسته از مهمانان همیت بسیاری دارد و می‌تواند موجب شود که مراسم بسیار آبرومندانه برگزار شود. خاکسپاری و تدفین بهتر از پیش از غروب آفتاب انجام شود و پس از آن مهمانان در مکانی دور هم جمع شده و برای شادی روح مرحوم راسمی برگزار می‌کنند . به طور کلی پس از درگذشت یک فرد می‌توان مراسم را به سه بخش مراسم قبل از تشییع و تدفین، مراسم خاکسپاری و مراسمات یادبود شامل سوم، هفتم، چهلم و سالگرد تقسیم بندی کرد. ‌

صفر تا صد مراسم خاکسپاری

صفر تا صد مراسم خاکسپاری

تشریفات مراسم خاکسپاری چگونه برگزار می‌شود ؟

فرایند خاکسپاری با دریافت گواهی فوت شروع می‌شود و با برگزاری مراسم چهلم به پایان خواهد رسید. در ادامه شما را با صفر تا صد برگزاری این مراسم آشنا خواهیم کرد .

دریافت گواهی فوت

اولین قدم برای برگزاری مراسم ختم دریافت گواهی فوت است. چنانچه متوفی در منزل فوت نموده باشد پزشکانی که مجوز صدور گواهی فوت را دارند می‌توانند نسبت به صدور گواهی فوت اقدام نمایند. اما در صورتی که متوفی در بیمارستان فوت کرده باشد تیم اداری بیمارستان به طور اتوماتیک گواهی فوت را صادر خواهد کرد .

اطلاع رسانی به اطرافیان برای حضور در مراسم تشییع جنازه

در مرحله بعدی لازم است خبر فوت را به اقوام نزدیک اطلاع دهید و از آنها بخواهید این خبر را به سایرین نیز برسانند. بهتر است سعی کنید این خبر را به طور ناگهانی ندهید و سناریوچینی کنید زیرا خبر فوت ناگهانی ممکن است باعث ایجاد شوک و سکته در طرف مقابل بشود .

فرستادن جنازه به سردخانه

چنانچه بین فوت تا زمان خاکسپاری فاصله وجود داشته باشد جنازه در یک کاور ضخیم پیچیده شده و درون سردخانه قرار می‌گیرد تا از فساد آن جلوگیری شود .

حمل جنازه به آرامگاه

در مرحله بعدی هنگامی که مکان تدفین مشخص شد پس از انجام هماهنگی‌های لازم متوفی توسط آمبولانس به مکان تدفین حمل خواهد شد. چنانچه قرار است متوفی در مکانی غیر از محیط رامگاه مخصوص شهر دفن شود لازم است هماهنگی‌های مربوطه انجام شود .

آماده‌سازی مکانی برای مهمانان شهرستانی

چنانچه قرار است برای مراسم سوگواری و ختم مهمانانی از شهرستان‌های اطراف داشته باشید لازم است مکانی را برای سکونت آنها در نظر بگیرید تا مهمانان شما از این بابت دغدغه‌ای نداشته باشند. بهتر است در این مراسم لباس مشکی بپوشید، صوت قرآنی دانلود کنید و آن را در منزل پخش کنید. همچنین لازم است منزل را نظافت کرده و بنرهای تسلیتی که اطرافیان برای شما تهیه کرده‌اند را بر درب منزل نصب کنید. می‌توانید یک میز کوچک در گوشه‌ای از منزل قرار بدهید و قاب عکسی از متوفی را بر روی آن قرار بدهید و میز را با شمع و گل تزیین کنید .

امور اداری پیش از تدفین

در این مرحله لازم از ثبت احوال را از فوت فرد با خبر کنید تا ثبت احوال شناسنامه متوفی را باطل کند و بر روی آن مهر فوت بزند. سپس با ارائه مهر فوت ثبت احوال و گواهی فوتی که از پزشک دریافت کرده‌اید اجازه دفن صادر خواهد شد. چنانچه از پیش بر تهیه نکرده‌اید در این مرحله لازم است یک قبر خریداری کنید.

هماهنگی سرویس ایاب و ذهاب

ممکن است بسیاری از میهمانان شما وسیله نقلیه شخصی نداشته باشند. بنابراین می‌توانید با افرادی که اتوبوس اجاره می‌دهند یا شرکت واحد اتوبوسرانی هماهنگ کنید و یک اتوبوس با راننده اجاره کنید تا مهمانان بتوانند بدون نگرانی و دغدغه به محل تدفین برسند .

صفر تا صد مراسم خاکسپاری

صفر تا صد مراسم خاکسپاری

سفارش غذا برای مراسم ختم

مرسوم است پس از انجام مراسم خاکسپاری مهمانان را برای صرف ناهار یا شام دعوت کنید. بنابراین می‌توانید یک کترینگ، رستوران مناسب و یا تالار ختم با کیفیت پیدا کرده و به تعداد مهمانان خود غذا سفارش بدهید. این کار بهتر از هرچه زودتر انجام شود تا در روز مراسم به دلیل بالا بودن تعداد سفارشات به مشکلی برنخورید .

ارائه کفن برای متوفی

ممکن است متوفی از پیش تدارکاتی برای کفن خود دیده باشد و آن را به اطرافیان سپرده باشد. اما اگر متوفی شما کفن ندارد لازم نیست نگران باشید زیرا که غسالخانه آرامگاه‌ها تمامی وسایل مورد نیاز را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با پرداخت هزینه کفن مناسب برای فرد متوفی تهیه کنید .

انجام غسل میت

در این مرحله پیکر متوفی توسط آمبولانس به غسالخانه آرامگاه فرستاده می‌شود و در آنجا غسل میت انجام خواهد شد. برخی از خانواده‌ها رسم دارند که متوفی را توسط آشنایان غسل بدهند. بنابراین لازم است از پیش هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. همچنین ممکن است بخواهید در این مرحله وارد غسالخانه شده و غسل دادن میت را ببینید. برای این کار نیز لازم است از پیش هماهنگی انجام دهید و تلاش کنید که در کار مسئولین غسالخانه اختلالی ایجاد نکنید .

اجاره تجهیزات رفاهی برای مهمانان در آرامگاه

اگر تشییع جنازه در فصول گرم سال انجام شود آفتاب ممکن است شما و میهمانانتان را اذیت کند. همچنین ممکن است ایستادن به مدت طولانی برای مهمانان به خصوص افراد مسن مقدور نباشد. بنابراین لازم است از قبل هماهنگی انجام داده و تجهیزات رفاهی را اجاره کنید تا مهمانان شما در حین مراسم دچار سختی نشوند .

انجام مراسم تدفین

پس از غسل میت و پوشاندن کفن به آن اطرافیان در کنار پیکر متوفی جمع شده و نماز میت می‌خوانند. این کار معمولا توسط روحانیان مخصوصی که در آرامگاه حاضر هستند انجام خواهد شد. در کنار این مورد می‌توانید از یک مداح بخواهید که بر سر مکان تدفین حاضر شده و مداحی کند. سپس جنازه را به محل تدفین برده و با خواندن از کار مخصوص برای آمرزش رحمت وی دعا خواهند کرد .

در مرحله بعدی پیکر متوفی از تابوت به قبر خریداری شده انتقال پیدا کرده و توسط یکی از اعضای نزدیک خانواده آداب اسلامی مربوط به تدوین انجام می‌شود. سپس بر روی جنازه چند بلوک سیمانی قرار می‌گیرد و بر روی آن خاک ریخته می‌شود. بهتر است از مداح بخواهید در پایان مراسم محل صرف ناهار یا شام را به مهمانان اطلاع رسانی کرده و از آنها برای حضور در مراسم تشکر نماید .

تهیه پک‌های پذیرایی

پذیرایی بر سر آرامگاه متوفی یکی از رسوم ما ایرانی‌هاست که لازم است به نحو شایسته انجام بشود. بنابراین می‌توانید از پیش دیس‌های خرما و حلوا سفارش داده و با آن از میهمانان خود پذیرایی نمایید. همچنین اگر قصد دارید پذیرایی را به صورت آسان‌تر و بهداشتی‌تر انجام بدهید می‌توانید پک‌های پذیرایی سفارش بدهید که در آن خرما، حلوا، میوه و نوشیدنی وجود دارد. بهتر در نظر داشته باشید به علت گرما و یا گریه کردن ممکن است مهمانان شما دچار تشنگی یا افت قند خون بشوند. بنابراین وجود پک‌های پذیرایی می‌تواند در برطرف کردن این مشکل به مهمانان شما کمک کند .

صفر تا صد مراسم خاکسپاری

صفر تا صد مراسم خاکسپاری

صرف ناهار یا شام

در مرحله بعدی لازم است از میهمانان خود با ناهار یا شام پذیرایی کنید. بهتر است صاحبان اعضا زودتر از مهمانان به رستوران یا تالار ختم برسند و در جلوی درب ورودی خوش آمدگویی کرده و مهمانان را راهنمایی کنند. همچنین لازم است بر سر میزهای غذا حضور یابید تا اگر چیزی کم و کسر است بتوانید نیاز مهمانان خود را برطرف کنید. در پایان مراسم ناهار یا شام بهتر از زمان و مکان مراسم سوم را به مهمانان خود اطلاع رسانی نمایید.

کلام نهایی

برای برگزاری یک مراسم ختم آبرومندانه مهم‌ترین نکته برنامه‌ریزی و اجرای منظم این برنامه است. اگر در شرایطی نیستید که برای این مراسم برنامه‌ریزی کنید می‌توانید از یک تشریفات کمک بگیرید تا تمامی کارها را برنامه‌ریزی کرده و به طور منظم انجام بدهند. همچنین اگر به دنبال یک تالار ختم با کیفیت برای برگزاری مراسم خاکسپاری هستید می‌توانید از تالار مجلل جام جم دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *