پایه

پذیرایی بر سر مزار متوفی چگونه باید باشد؟

پذیرایی بر سر مزار متوفی چگونه باید باشد؟

زمانی که عزیزی را از دست می‌دهید اطرافیان تمایل دارند برای عرض تسلیت به نزد شما بیایند. بنابراین لازم است آداب برگزاری مراسم ختم را به خوبی بدانید تا بتوانید مراسمی شایسته برای عزیز از دست رفته خود برگزار کنید. امور مربوط به مراسم ختم را می‌توانید خودتان به تنهایی یا با کمک اطرافیانتان انجام بدهید اما چنانچه لازم است می‌توانید از گروه‌های خدماتی مجالس ترحیم نیز کمک بگیرید تا مراسم شما هرچه بهتر برگزار شود. در این مطلب از وب سایت تالار مجلل جام جم قصد داریم شما را با نحوه پذیرایی سر مزار متوفی آشنا کنیم تا بتوانید مراسم خود را به خوبی برگزار کنید .

برگزاری مراسم ختم چه تشریفاتی دارد ؟

یکی از مهمترین کارها برای برگزاری مراسم ختم اطلاع رسانی به آشنایان است. بنابراین لازم است با بستگان خود تماس بگیرید و از آنها نیز بخواهید فوت متوفی را به سایرین اطلاع بدهند. همچنین لازم است اعلامیه تهیه کرده و تاریخ مراسمات را در آن درج کنید تا اطرافیان شما از تاریخ مراسم باخبر شوند .

اصول پذیرایی از مهمانان بر سر مزار متوفی

از جمله قسمت‌های مهم مراسم ختم پذیرایی سر مزار است که لازم است به بهترین شکل ممکن انجام شود تا مراسم شما به خوبی برگزار شود. هنگامی که اطرافیان شما بر سر مزار حاضر می‌شوند شما موظف به پذیرایی از مهمانان خود می‌باشید. برای انجام یک پذیرایی شایسته لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  • از وسایل کاربردی برای آسان شدن پذیرایی استفاده کنید.
  • از خوراکی‌هایی استفاده کنید که میل کردن آن آسان باشد.
  • پذیرایی باید به صورت تک به تک انجام شود و به صورتی باشد که زباله کمتری تولید کند.
  • انجام پذیرایی باید به گونه‌ای باشد که به نیروی زیادی احتیاج داشته باشد.

این‌ها برخی از نکات مهم پذیرایی بر سر مزار می‌باشند در ادامه مطلب شما را بیشتر با این موارد آشنا خواهیم کرد .

پذیرایی بر سر مزار متوفی چگونه باید باشد؟

پذیرایی بر سر مزار متوفی چگونه باید باشد؟

پذیرایی بر سر مزار شامل چه آیتم‌هایی می‌شود ؟

به طور کلی به هنگام پذیرایی در سر مزار از آیتم‌های خاصی استفاده می‌شود که لازم است با آنها آشنا باشید. از جمله این آیتم‌ها که در اکثر پذیرایی‌ها دیده می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • میوه
  • نوشیدنی
  • شیرینی
  • حلوا
  • آبمیوه
  • کیک
  • خرما

انتخاب نوع شیرینی، حلوا، خرما، کیک و یا آبمیوه برای پذیرایی در سر مزار بیشتر به سلیقه شخصی بستگی دارد اما نوع میوه و نوشیدنی عمدتاً وابسته به فصل پذیرایی می‌باشد. بنابراین چنانچه در فصول سرد سال قصد پذیرایی دارید بهتر است نوشیدنی‌های گرمی مانند چای، قهوه یا شیر کاکائوی داغ را انتخاب کنید. اما اگر در فصول گرم سال قصد پذیرایی دارید می توانید از آبمیوه و نوشیدنی های خنک استفاده نمایید. نوع میوه نیز عمدتاً به فصل بستگی دارد اما در اکثر فصول می‌توان از موز، پرتقال و خیار استفاده کرد.

البته باز هم یادآوری می‌کنیم تمامی این موارد به رسوم سلیقه و بودجه مورد نظر شما بستگی دارد و شما می‌توانید با توجه به این موارد بهترین نوع پذیرایی را انتخاب کنید .

پذیرایی بر سر مزار چگونه باید باشد؟

برای پذیرایی بر سر مزار روش‌های مختلفی وجود دارد. از گذشته رسم بوده است که صاحب عزا خوراکی‌ها را در دیس و سینی قرار داده و بر روی مزار مرحوم می‌گذاشتند و پس از حضور یافتن مهمانان با این دیس‌ها از آنها پذیرایی می‌کردند.

البته این روش دیگر قدیمی شده است و استفاده از آن زیاد متداول نیست. امروزه شیوه بهتری برای پذیرایی در مراسم ختم وجود دارد و آن استفاده از پک‌های پذیرایی است. این پک‌ها طرح‌ها و شکل‌های گوناگونی دارند که می‌توانید بر اساس سلیقه و بودجه خود آنها را سفارش بدهید. در این پک‌ها یک کیک، آبمیوه، میوه، خرما و حلوا قرار می‌گیرد و شما می‌توانید با استفاده از این پک‌ها از میهمانان خود پذیرایی کنید. این نحوه پذیرایی بسیار آسان‌تر از شیوه قدیمی است و می‌توان گفت تا حدودی بهداشتی‌تر نیز می‌باشد. همچنین در این روش به نیروی کمتری برای پذیرایی نیاز است و همین امر نوع پذیرایی را آسان‌تر می‌سازد .

چه مراسماتی بر سر مزار انجام می‌شود؟

پاسخ این سوال به آداب و رسوم و سنت‌های شما بستگی دارد اما به طور کلی یکی از مراسم‌های سوم یا هفتم را بر سر مزار مرحوم برگزار می‌کنند. همچنین تشییع جنازه نیز بر سر مزار انجام می‌شود. بنابراین تا روز هفتم باید آمادگی داشته باشید که حداقل دو بار از میهمانان خود بر سر مزار پذیرایی کنید. البته بسته به آداب و رسوم ممکن است بخواهید مراسم چهلم و سالگرد متوفی را نیز بر سر مزار برگزار کنید.

برای پذیرایی بر سر مزار چه مشکلاتی وجود دارد ؟

برگزاری مراسم بر سر مزار متوفی مشکلاتی نیز به همراه دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. آشنایی با این مشکلات کمک خواهد کرد که شما از قبل برای آنها راه حلی در نظر بگیرید تا بتوانید پذیرایی شایسته و مناسبی داشته باشید .

گرما و یا سرما در آرامگاه

یکی از مشکلاتی که ممکن است در مراسم خاکسپاری با آن مواجه شوید آفتاب سوزان و یا سرمای بیش از حد در روز مراسم ترحیم است. بنابراین می‌توانید زمان برگزاری مراسم را در روزهای گرم به زمان غروب آفتاب موکول کنید یا از سایبان بر سر مزار استفاده کنید. همچنین در روزهای گرم ممکن است مهمانان شما احساس تشنگی بیشتری داشته باشند. بنابراین لازم است تهیه آب معدنی را به خاطر بسپارید.

وجود گرد و خاک و آلودگی آرامگاه

مشکل بعدی وجود گرد و خاک بسیار بر سر مزار است. به همین دلیل بهتر است از مواد غذایی به صورت باز استفاده نکنید و برای مهمانان خود پک‌های پذیرایی در نظر بگیرید .

آلوده بودن دست مهمان‌ها

مشکل دیگر آلودگی و کثیف بودن دست مهمانان است. زیرا در سر مزار استفاده از آب و صابون برای همه ممکن است وجود نداشته باشد. اینجاست که پک‌های پذیرایی به کمک شما می‌آیند تا بتوانید پذیرایی را به صورت بهداشتی انجام بدهید .

پذیرایی بر سر مزار متوفی چگونه باید باشد؟

پذیرایی بر سر مزار متوفی چگونه باید باشد؟

زباله‌های تولید شده

یکی دیگر از مشکلات پذیرایی بر سر مزار عدم وجود سطل زباله است. به همین دلیل ممکن است مهمانان شما زباله‌های خود را بر روی زمین بریزند. بهتر است به هنگام پذیرایی چند کیسه زباله به همراه داشته باشید تا بتوانید زباله‌های تولید شده را درون آن قرار بدهید .

عدم وجود جای مناسب برای نشستن

یکی از بزرگترین معضل‌ها به هنگام پذیرایی بر سر مزار نبودن جای مناسب برای نشستن مهمانان می‌باشد. بنابراین بهتر از پیش از شروع مراسم تعدادی صندلی کرایه کنید و آن را در اطراف مزار قرار بدهید تا افراد به خصوص مهمانان مسن بتوانند برای آنها بنشینند .

توصیه‌هایی برای پذیرایی بهتر بر سر مزار متوفی

چنانچه قصد دارید بر سر مزار پذیرایی انجام دهید و دوست دارید این پذیرایی به بهترین نحو ممکن انجام شود در این بخش از مطلب نکات مهم این کار را به شما خواهیم گفت:

  • بهتر است پذیرایی را به صورت پک‌های مناسب در نظر گرفته و آن را در اختیار مهمانان خود قرار بدهید.
  • به محض ورود مهمانان به آنها پک پذیرایی داده و آنها را برای نشستن راهنمایی کنید .
  • بهتر است چندین مدل مواد خوراکی شیرین در پک پذیرایی قرار بدهید زیرا ممکن است فشار مهمانانتان بیفتد و دچار مشکل بشوند .
  • تا حد امکان از ظروف یکبار مصرف برای پذیرایی استفاده کنید تا بهداشت رعایت شود .
  • اگر قصد سرو نوشیدنی در مراسم را دارید بهتر است نوشیدنی‌ها را داخل یخچال بگذارید تا هنگام پذیرایی در مراسم سوگواری خنک و گوارا باقی بماند.
  • اگر قصد سرو غذا را دارید بهتر است این کار را در تالار ختم انجام بدهید تا سرو غذا شایسته انجام شود.

کلام نهایی

پذیرایی بر سر مزار متوفی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های برگزاری مراسم سوگواری است. بنابراین بهتر است ابتدا بودجه مورد نظر خود را برای مراسم در نظر بگیرید و سپس با راهنمایی یک مجموعه تشریفات به آماده کردن پک‌های پذیرایی و سایر موارد مورد نیاز برای مراسم خاکسپاری بپردازید. چنانچه برای انجام مراسم خود به یک تالار مجلل و باشکوه نیاز دارید می‌توانید از خدمات تالار مجلل جام جم بهره‌مند شوید. پرسنل این تالار پذیرایی آموزش‌های لازم را دیده‌اند و می‌توانند مجالس شما را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *